Prubo Paardenevenementen.nl Multiclips TopoGPS Hestabv NVVR Vermeeren Nieuws R&M

Aan de slag met de routeplanner.

Unieke routeplanner.

 

Het principe

De routeplanner van R&M geeft niet alleen de met bordjes gemarkeerde ruiter-en menpaden weer, maar ook vrij te rijden ongemarkeerde (zand)wegen en struinpaden.

Alle verharde routestructuur worden middels donkerblauw lijnen weergegeven op de kaart, alle onverharde in  lichtblauw lijnen

Het zijn allemaal trajecten waar we met paarden welkom zijn en die bovendien aantrekkelijk en veilig zijn om te rijden.

 

Het systeem is enigszins  is vergelijkbaar met auto-navigatie zoals TomTom, waar alle voor de auto geschikte trajecten zijn opgenomen en waaruit je een route kunt samenstellen van A naar B.

Met onze routeplanner spelen we in op een digitale toekomst waarbij routes worden gereden met behulp van GPS-navigatie met een Smartphone of outdoor-GPS. In de digitale wereld is een routemarkering met bordjes immers geen voorwaarde meer.

 

 

Verhard of onverharde ondergrond.   

Omdat veel ruiters en menners de voorkeur hebben om te rijden op onverharde wegen en paden is er een onderscheid gemaakt op de routeplanner in het wegtype.

 

Donkerblauw geeft aan dat de ondergrond van een traject overwegend (>50%) verhard is.

 

Lichtblauw geeft aan dat de ondergrond van een traject overwegend (>50%) onverhard is. 

 

Onder verhard vallen:  

  • verharde wegen
  • paden in heuvelachtig of bergachtig gebieden met een van nature steenachtige ondergrond (rotspaden)
  • wegen waarvan de ondergrond bij ons onbekend is 

 

Onder onverhard vallen:                                                     

  • zandwegen
  • paden in heuvelachtig gebied met van nature gemende samenstelling van zand- of lössgrond gemend met gesteente (kiezel)
  • halfverharding      
  • brede bermen langs verharde wegen  

 

Bij lange trajecten waar harde en onverharde stukken elkaar afwisselen, kan er soms voor gekozen zijn om door middel van loze knooppunten (knooppunt zonder afslag) dit lange traject op te delen in afzonderijke verharden en onverharde trajecten.

 

Knooppuntnetwerken.

Deze netwerken zijn in het veld met bordjes uitgezet en hebben knooppuntnummers vergelijkbaar met het fiets-en wandelknooppuntennetwerk.

De hippische knooppuntnetwerken zijn op de routeplanner herkenbaar als licht- en donkerblauwe stippellijn en hebben in de knooppunten een nummer, zoals in onderstaand voorbeeld te zien is.

Niet in het veld gemarkeerde en gemarkeerde ruiter-en menpaden en knooppuntroutes lopen somsdoor elkaar heen.  Wil je uitsluitend via knooppunten een route rijden, plan dan je route doormiddel van enkel de gestippelde lijnen.

 

 

 

 

 

POI's

De routeplanner toont louter POI's (Point Of Interest) die gerelateerd zijn aan het recreatief ruiteren & mennen. Dit geldt voor de ondernemingen maar ook parkeerplaatsen die geschikt zijn voor trailers of picknick-plaatsen met aanbindplaats etc. Aan u de keuze om bij onze POI-adverteerders te genieten van een kort of langdurig verblijf met uw paard. 

 

Symbolen.

POI's zijn aangegeven door middel van symbolen op de kaart. Door een symbool aan te klikken verschijnt extra onderliggende informatie. 

De symbolen kunt u bovendien selecteren in de legenda onderaan de routeplanner. 

 

Legenda's 

De legenda van de routeplanner is te vinden onderaan de de kaart. De getoonde pictogrammen kunnen naar wens aan of uit gezet worden.

 

 

 

  

  Legenda OSM 

OpenStreetMap (OSM) is de onderliggende geografische kaart waar gebruik van gemaakt wordt voor de routeplanner. Een verklaring voor de wegen en paden op OSM kan niet in de legenda van de routeplanner worden weergegeven maar staat in onderstaande link. 

Klik hier om de legenda van OSM te openen

 

Aan de slag met het plannen van een route

Uiteraard is het mogelijk om van een smartphone een route samen te stellen, echter de beperking van een klein scherm maakt het soms wel moeilijk.

Vandaar dat we u adviseren om vooraf thuis op een desktop of laptop met groot scherm de routes samen te stellen. 

 

De 4 stappen in het kort.

Bij stap 1 maakt u de keuze voor de provincie of land. Bij stap 2 kiest u voor de plaats, door op de kaart de plaatsnaam aan te klikken, of selecteer er een via de lijst met plaatsnamen. Bij stap 3 stelt u zelf de route samen die u wenst te gaan rijden, door het aanklikken en verbinden van de knooppunten. Bij stap 4 bepaald u of u de door u samengestelde route wilt opslaan op uw PC of in uw account, uitprinten, downloaden voor GPS-navigatie of wilt doorsturen per email. 

 

De Routeplanner

Op de kaart van de routeplanner zijn blauwe routestructuren ingetekend welke zijn samengesteld uit een diversiteit van bestaande ruiter-en menpaden, themaroutes, maar ook mooie en geschikte in het veld niet gemarkeerde trajecten.

Ze voldoen allemaal aan onze minimale voorwaarde dat paarden welkom zijn, ze ons leiden door een aantrekkelijke omgeving en veilig zijn voor mens en dier.

 

Om gemakkelijk te kunnen werken kunt u een groot werkscherm oproepen (linksboven in de kaart Full Screen) en ter ondersteuning de satelliet (rechtsboven).

 

 

De knooppunten

Op de routeplanner staan op kruisingen van trajecten cirkeltjes, verder te noemen knooppunten.

We zien met een cijfer aangegeven knooppunten en lege knooppunten.

Met cijfer zijn ook in het veld genummerde knooppunten, meestal als onderdeel van een knooppunten-netwerk, zoals we dat ook kennen van het fietsen en wandelen. Omdat genummerde knooppuntroutes voor ruiters en menners op veel plaatsen nog niet bestaan, zijn deze niet in het veld gemarkeerde knooppunten op onze routeplanner leeg. 

Knooppunten op de routeplanner zijn een technisch hulpmiddel om een route samen te stellen van het ene knooppunt naar het volgende knooppunt.

 

In sommige gevallen is ervoor gekozen om aanvullende informatie toe te voegen aan de knooppunten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de stranden van van de Nederlandse kust.

Daar staan in de knooppunten naast nummers van ruiternetwerken ook de nummers van alle rijksstrandpalen van 1 tot en met 117 en vaak ook de nummers of namen van strandafslagen. Meer info daarover lees je hier.

  

Een route samenstellen

De route samenstellen en uiteindelijk opslaan of printen doen we volgens de 4 stappen (zie hierboven) die zijn omschreven op het hoofdscherm.

Als u een knooppunt aanklikt verschijnt er een rode druppel met een S van Start. Bij het aanklikken van een volgende knooppunt ziet u een rode lijn en daarbij de druppel E van Einde mee naar het volgende knooppunt schuiven. Dit herhaalt u totdat de door u samengestelde route compleet is. Als u het scherm even kleiner maakt ziet u links de lengte tussen de knooppunten en het totaal aantal kilometers van de samengestelde route.

Vervolgens gaat u met het stappenplan (4) de door u samengestelde route opslaan naar keuze. Dit kan digitaal voor GPS-navigatie (GPX-bestand) maar ook als PDF-document of bijvoorbeeld een kaartje te printen als oriëntatiemiddel. Ook kunt u de route met de mail versturen.

 

Als u de route wilt gebruiken voor het rijden met GPS-navigatie op Smartphone of outdoorapparatuur vindt u informatie onder hoofstuk Vraagbaak/kennisbank onder zoekitem GPS --> Ruiteren & mennen met GPS-navigatie.

 

Afwijkingen in de trajecten en plaatselijke aanwijzingen

De routeplanner dient beschouwd te worden als een goede en handige leidraad om uw weg te vinden. De routestructuren op de routeplanner kunnen echter in bepaalde gevallen enigszins afwijken van de situatie ter plaatse. U dient altijd zelf te bepalen waar uw plaats als ruiter of menners is en de aanwijzingen ter plaatse op te volgen.  

 

Voor ruiters en menners

Voor Nederland en Belgisch Vlaanderen geldt dat alle routes op onze routeplanner ook geschikt zijn voor menners, tenzij anders aangegeven.

Is een route niet geschikt voor menners, dan staat dit aangegeven met een symbooltje van een menner met een rood kruis erdoor

 

Voor het overige deel van België, Luxemburg, Duitsland en de rest van Europa kunnen we dat niet met zekerheid stellen, omdat er vaak afwijkende regelgeving is voor menners ten opzichte van gebruik van wegen en paden. Hierdoor geldt dus voor alle routes op onze routeplanner in bovengenoemde landen dat we ze als  uitsluitend geschikt zijn voor ruiters betitelen. 

 

Trajecten in het buitenland, waarvan we wel met zekerheid weten dat deze geschikt zijn voor menners, zullen als GPX-bestand worden opgenomen in de rubriek Toeristische informatie- Menroutes.

 

   

Tip

Wanneer u met paarden gaat reizen, ga dan uitsluitend goed voorbereid op pad en met gezond verstand. 

Neem in onbekend gebied altijd een papieren landkaart of uitgeprinte versie van uw route mee, voor wanneer de techniek u in de steek laat. 

Voor papieren routekaarten verwijzen wij u naar Stichting Hippisch Toerisme Nederland;  https://www.hippisch-toerisme.nl/home/

 

 

Tot slot

Paardenmest op openbare wegen en paden zorgt in diverse gemeenten voor overlast. Dit leidt er toe dat gemeenten besluiten om hier iets over op te nemen in hun wetgeving, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Je bent daardoor wettelijk verplicht geen mest achter te laten op plaatsen waar dit hinder veroorzaakt. Dit geldt natuurlijk ook voor parkeer-en picknickplaatsen.

 

 

 

 



Nieuws

Alle nieuwsitems

Participatiebijeenkomst Maashorst 14 maart
Lees meer >

Bezorgde ruiters en menners tegen besluit gemeente Almere en Staatsbosbeheer
Lees meer >

Ruiterpad over de Benderse in het Dwingelderveld afgesloten
Lees meer >



Stichting Ruiteren & Mennen in Nederland © 2024 Design by Medusa