R&M 15 november 2017
R&M heeft het initiatief genomen om te werken aan de invoering van een kwaliteitskeurmerk voor routestructuren voor ruiters en menners. Het gaat hier in eerste lijn om routestructuren op basis van knooppunten.
Op dit moment is er veel mis is met de kwaliteit van veel routestructuren. Iedereen doet maar wat naar eigen inzicht en er ontbreekt iedere vorm van uniformiteit. Veel routes worden niet aangelegd op basis van kwaliteit, veiligheid en uniformiteit maar op basis van beschikbare budgetten.
De kwaliteit, maar ook de situering van veel trajecten is dusdanig slecht dat gesteld kan worden dat buiten de natuurgebieden veel van de aangelegde routestructuren nooit zal worden gebruikt. Paardrijders willen immers primair in natuurgebieden en op zandwegen rijden en niet in stedelijk gebied (lees verharde wegen). Hier wordt onvoldoende rekening mee gehouden in de aanleg.
Ook op het gebied van routemarkering is van alles mis. Bij wandel - en fietsknooppuntroutes zien we een landelijke uniformiteit in de manier van bewegwijzering ten aanzien van de te gebruiken symbolen maar ook de hoogte en plaats van routemarkeringen. Het als ruiter en menner rijden van een geplande knooppuntroute is vaak een ware puzzeltocht omdat routemarkering op verschillende plaatsen en wijze worden gemonteerd. De ene keer op een paaltje vóór de kruising of splitsing en een andere keer erna, of zelfs aan de andere kant van de weg op straatmeubilair. We zien hoogteverschillen van de markeringen variëren van 30 cm van de grond tot zelfs 2,50 meter hoogte. Het is zoeken naar de spreekwoordelijke ‘speld in de hooiberg’ om niet te verdwalen.
Het moet echt anders vindt R&M, want op een onduidelijke wijze markeren van een route geeft maar één garantie, namelijk dat de route niet of nauwelijks zal worden gebruikt. We zijn er van overtuigd dat een keurmerk met kwaliteitseisen zal helpen om het niveau omhoog te krijgen.
R&M zal de komende tijd besteden aan het verder uitwerken van het kwaliteitskeurmerk en het draagvlak vergroten onder andere belangenbehartigers en belanghebbende organisaties. Het moet een gezamenlijk project worden van en door gebruikers maar ook gesteund worden door aanbieders van de faciliteiten.
Donderdag 19 september 2024 wordt er mechanisch gesleept op de ruiterpaden in Boswachterij Noordwijk.
Lees meer >
Afsluiting N226 tussen Maarsbergen en Leersum van 3 t/m 7 oktober
Lees meer >
Tijdelijke omleidingen ruiterpaden Aekingerzand Drents Friese Wold
Lees meer >